Friday, February 24, 2006

Totalt overskudsagtigt!

Udbrød éen af mine noget yngre og barnløse (fri hedder det vist i den alder) kollegaer, da jeg viste hende de første snapshots af poden i udklædning. For første gang i mit liv har jeg syet udklædningsdragter til ungerne og det har været sjovt. Men hektisk - sådan hen i retning af underskudsagtigt lige om et øjeblik og hele huset flyder ;o)
Jeg har brugt hvert et ledigt øjeblik til at sy, og jeg har prioriteret det højest. Med god hjælp fra min mand, der har købt ind og lavet mad, selvom han var dødtræt efter jobsamtaler, havde influenza og holdt sig kørende på panodiler.


Rokokoprinsessen har I set, her i fuld outfit i færd med at få sat hår af sin morgensjuskede mor (sig lige overskudsagtig igen!). Jeg havde ellers lavet en fabelagtig paryk, men hun følte sig til grin med den på. Så skal hun da ikke tvinges, og når hun så ovenikøbet er lidt småsløj, skal der ikke mange kække kommentarer til at vælte hende helt.



Storebror havde valgt Dolph som sit kostume, og jeg tvivlede ret meget på mine evner. Men jeg vil pudse glorien og råbe: I MADE IT!
Her ser I ham i inderdragten, en trekantetskjole af et gammelt lagen i to lag, som er fyldt med skumgummi. Vi købte det i hos skumlageret i Willemoesgade (Kbh) og de havde også garn....... Morbærsilke....





Tilbage til Dolph: her er hans hovede; det er lavet som et toiletlåg formet i skumgummi sat fast under en keglemaske, sådan lidt Darth Vader-agtig. Betrukket med stof, og under overmunden hænger et stykke tyl. Undermunden, endnu et toiletlåg af skumgummi, sidder fast på siderne af keglemasken. Alt er håndsyet, øjnene er et par styrodimskugler fra Pandurohobby betrukket med ribstof. Næsebor er en bue betrukket med stof, og syet fast, mens jeg formede buen og hulningen.



Og hele Dolph: yderdragten er syet efter et ventedragtsmønster fra Alt Om Håndarbejde (januar 1990), men med ryggen som front. Den passer perfekt til mig, altså uden skumgummiinderkroppen, jeg ligner en mumitrold ;o)
I loftet ses en tradition vi har bibeholdt fra Holland, vi pynter med slingers til fødselsdage, i dette tilfælde Sofies.



Dolph set bagfra på vej til skole, "helt stille som en Ninja". Jeg skulle hilse og sige, at han i den grad blev overfaldet af sine klassekammerater, og at han da iøvrigt også selv slog til. Af samme grund var han udstyret med et skumisoleringsrør betrukket med tape! Han havde haft en rigtig sjov dag og var totalt glad for sin mor.
Han havde dog haft lidt svært ved at komme på toilettet....

Lige nu er Dolph henne og hilse på vejens kammerater, mens hans lillesøster har gemt sig i sit boudoir og lytter til Sebastian Klein, der læser Grimms eventyr.
Og jeg? Har brugt ½ time på at gøre spisestuen beboelig igen, fjernet symaskine, nåle og andet tilbehør, sat endnu en vask over, og lader op til at være total tornado senere... Vi skal fejre Sofies fødselsdag imorgen med familien, og der skal bare muges ud :o(

14 Comments:

Blogger strikkeforsker said...

Haute Couture i VERDENSKLASSE!
Jeg et totalt vild med det dolph kostume, det er simpelt hen genialt.

Mit rengøringsmotto er "hellere lidt støv i krogene end et rent helvede";-)

Ulla

6:35 PM  
Blogger IF Stjernen said...

Totalt overskudsagtigt?? Det er alt for mildt et udtryk - du er hvad jeg kalder en super sej mor!
Hold op nogle fede dragter og hvor er du kreativ (og så må stuen gerne rode).
Jeg får helt lyst til at lave fastelavnsdragt af en slags til Rasmus, men det er han for lille til endnu.
Knus Britta

6:37 PM  
Blogger Ditte said...

WAUW - siger jeg bare.
Hold da helt fast hvor du bare kan.
Total respekt.

Knus Ditte

6:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Du er genial!! Har du set din "kollega", http://strikkesigne.blogspot.com/2006/02/prisen-for-bedste-hjemmelavede.html ? :o)

6:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Øhm, jeg laver lige et link til bloggen i stedet: http://strikkesigne.blogspot.com

6:47 PM  
Blogger Helle Holst said...

Vildt imponerende! Det er dog de lækreste fastelavnsdragter jeg nogensinde har set.
Håber at de må blive brugt igen og igen og igen.
Kh. Helle

7:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jeg er stum af betagelse! Fuldstændig stum af betagelse! SÅ fantastisk, Linda - og jeg er helt og aldeles enig med Ulla - Verdensklasse!

Og så er jeg i øvrigt også enig med Ulla's rengøringsmotto.
God fest for Sofie!

KH Britt

7:43 PM  
Blogger Signe said...

totalt sejt Dolph-kostume!!!
vi forskere kan åbenbart noget. Johan's Dolph-kostume blev bygget ud fra 2,5 m lyseblå fleece, 2 polystyrenkugler, min ammepude og en kasket.

8:27 PM  
Blogger Sanne B. said...

Jeg gider snart ikke følge med på din blog mere...., får mindreværdskomplekser x 8 af det.
Kun et ord er dækkende for dine creationer, RESPEKT!
knus
Sanne B.

8:30 PM  
Blogger Susanne said...

Hold da helt k*** Det er da verdens heldigste unger !! God fødselsdag og katten-af-tønden weekend. Kh Susanne

8:44 PM  
Blogger Vivian said...

Ååårh Manner, du styrer sgu' da bare for vildt Linda !!

(og er de så i øvrigt små sangfugle i skoletiden, sådan ser det ud - selvom det er mange år siden jeg selv slog mine gymnasie-folder dér)

KH vivian

P.S: Også lige tak for sidst :-)

9:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

WOW - RESPEKT!
Det er et imponerende arbejde du har udført, men sådanne 2 kanon flotte dragter. Heldige unger ;-)

Mange hilsner fra
Dorthe J.

11:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Total i orden udklædning!!! 100% respekt!!!

Og nu...stille som en ninja...

Mange hilsner
Randi

8:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Okay, hvor kan man faa saadan et gen!!!
Det er fabelagtigt, helt enormt fabelagtigt. GEWELDIG....

KH Merete

11:48 AM  

Post a Comment

<< Home