Sunday, February 05, 2006

Hvad sagde 0'et til 8-tallet?

"Hey - smart bælte!"

Spørg lige om jeg har fladet den, siden husets far kom hjem. YES! Han har lavet mad, vasket børn og puttet dem - endda med godnathistorie, og vartet mig op. Det var også nødvendigt, for jeg har raget årets største forkølelse til mig: Rudolfs røde tud, en stemme der absolut ikke egner sig til telefonsamtaler; der er end ikke snert af hæs sovekammerstemme over den (eller Debra Wingers sexede hæse latter fra Tid til kærtegn) - og ikke at forglemme fornemmelsen af at jeg seriøst skal igang med knibeøvelserne når jeg nyser eller hoster. Synd for mig. Heldigvis har den 14 dage lange udmattende periode også betydet et kilo mindre på vægten, så nu har jeg rent faktisk hele 5 kg at rutte med de sidste 4½ måned. Når jeg nu så gerne vil holde mig indenfor de normale 10-12 kg.

Og så dukkede der en forsinket fødselsdagsgarngave op fra Eva i fødselsdagsgruppen:

sørme om det ikke var mere "rystegarn". Det ene minder grangiveligt om et lille marsvin, der har været en tur i tørretumbleren ved for høj varme. Så der er jeg simpelthen nødt til at fuldende Susannes projekt. Der var også nogle perler og små peru-dukker i pakken, men "nogen" har ranet dem. Hun mente nok, hun havde mere brug for dem end jeg har.

Perlerne fører os videre til et færdigt projekt: mit "engleriet"-tørklæde. Jeg gad simpelthen ikke trække flere perler på snoren, derfor er der også kun spredte perler i den ene ende af tørklædet. Jeg er vild med farven og har bestemt mig for at lave et par sorte fingervanter i noget merino fra mit lillebitte lager, med ekstra manchetter af resterne af kidopalen. Det er dem jeg har opført som musketerhandsker i sidekolonnen, og opskriften var egentligt fra AOH. Men de er nu også at finde i Vintagestrik og fashion. Jo mere jeg bladrer i den bog, jo gladere bliver jeg for den, så nu bestiller jeg den fra "12 bøger". Selvom den har et totalt kikset navn ;o)

Jeg er blevet enig med mig selv om, at min nyt-strikketøjsblokering skyldes alle de lig (UFO'er) jeg har i kurven, så nu gør jeg et helhjertet forsøg på at komme dem til livs, på den færdige måde altså. Paillettrøjens ærme drillede, jeg kunne ikke få udtagningerne til at passe, men selvom jeg har trævlet ærmet op 3 gange fortsætter jeg ufortrødent og skal nu igang med nr 2 ærme.

I skrivende stund ligger den lille lyserøde trøje i hulmønster fra efteråret på bordet, jeg skal have trævlet den hæklede kant op langs forkanter og hals. Den ene side er enormt flot (og desværre ryger den side først), mens den anden bugter sig i bakkedal. Men jeg får brug for trøjen til sommer, så nu skal den også videre.

Selvfølgelig har jeg ideer til hvad der skal ske, når nu de UFO'er er bragt i kosmisk balance: sengetrøjen fra Vintagestrik er ikke glemt, og til gemalens runde fødselsdag (faktisk bliver husstanden tilsammen 100 år i 2006) vil jeg strikke denne til ham. Det har været svært at finde passende garn, men Loden (Madil) fra Uldstedet ser godt ud i strikkeprøven. Kroppen er strikket som 3 r, 1 vr, men faktisk synes jeg bagsiden er pænere... og det har slet ingenting at gøre med at den ene retmaske bliver totalt løs i det og at det ikke ses på denne side ;o) Det kunne ikke forblive en hemmelighed, helt ærligt, så stort et projekt (og til den pris....) krævede lige hans farvegodkendelse.

Men inden da har jeg et sy-projekt, som jeg glæder mig rigtigt meget til: Sofies rokoko-drøm. Jeg har klippet stoffet, og mangler lige lidt blondestof til ærmerne og midterpanelet; det var det Sofie syntes var allerflottest på modellen, så det kan vi jo ikke være foruden. Ej heller komme videre med resten førend blonden er i hus :o(

Lene og Helle kom med nogle rigtigt gode ideer til hvordan jeg laver en rokoko-paryk. Jeg laver ganske enkelt en badehætte af ribstof, og så syr jeg garn på. Jeg har noget meget tykt hvidt optrævlet flamégarn (pinde 10-12) som passer perfekt, og så lige et par skulderpuder fra 80'erne ind under til at danne de rigtige bukler, så er den hjemme!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Sikke en skøn halsklud - og fedt med alle perlerne i - forstår nu også godt at tålmodigheden med at trække dem på slipper op.....
Og trøjen til manden....den er da bare fantastisk!!
KH Britt

7:42 AM  

Post a Comment

<< Home