Monday, June 26, 2006

Weekend Oase

Søndag i haven, Fie er ikke ensom, hendes bedste legekammerat har tid til hende idag. Hans computerkammerat er sendt i eksil hos sine bedsteforældre, og der er dømt pc-fri dag. Efter ½ times surmulen bløder han op, først kommer "gyngekøjen" op at hænge. Nogen bruger den som hængekøje, feks Oskar og jeg, der ligger og ser op i træerne og hører solsorten synge. Andre gynger hinanden vildt og voldsomt, så fjerbusken taber fjerene af skræk.

Badebassinet kommer op, det tager så lang tid om at fylde sig, så der skal andre boller på suppen: hvad med at hente playmobil bådene? Yehaa, glade minder fra vores lilleputhave i Amsterdam, hvor piratskibet og vikingebåden lå til i bassinet under parasollen. De glemmer alt om at vandet er for koooooldt, vandet er for vaaarmt, de stormer rundt i bassinet og har det dejligt sammen. De henter frugt og kiks, hyldeblomstsaften har deres far allerede sat ud under parasollen. Pludselig tog sommeren ved ham; han bar møblerne hen i solpladsen og satte parasollen op i håbet om at hans lysforskrækkede kone vil snige sig ind under den og få brunet benene lidt.

Jo, jeg sidder der nok ½ time, så må jeg op og røre mig. Oskar får sin første barnevognstur, jeg klarer hele 5 huse op ad vejen og 5 huse tilbage uden at føle trang til at ligge ned. Så plamrer han videre i æbletræets skygge.

Der er stilstand i bassinet: vi keeeeder os. Nå, så henter vi kassen med oppustelige tingenoter. Man pakker jo aldrig rejsekufferten fuld af baderinge og badebolde, så der er blevet indkøbt lidt for hver ferie - og de kan jo heller ikke blive tilbage! Vild lykke. Men....mor kan jo ikke puste dem op. Ufatteligt mange gange har jeg siddet med en gigabold/zebra/gummibåd og pustet og pustet, til svimmelheden snurrede i fortænderne. Nu må de selv klare det, for luftpumpen der kan klare ventilerne ligger på loftet. Adgang forbudt for mor. De går rundt om bassinet som to blæsebælge, først hammeren, så baderingene, badeboldene, jo, de tager dem allesammen! Der er nærmest ikke plads i bassinet mere, men de har det skideskægt så længe det varer.

Senere griller de pølser over et lille bål. Oskar og jeg hyggefnidrer inde i huset, der skal kysses tæer og der skal skiftes ble mere end een gang - der skal lægges til ved det ømme bryst. Og jeg sidder der og bider smerten i mig, og overvejer om man helt skal droppe det ene bryst i en periode og så være lidt anatomisk uligevægtig (vandmelon til venstre, appelsin til højre). Kommer så i tanke om brystpumpen: hvis jeg nu pumper mælken ud og giver ham den i en flaske, så kan revnen måske hele? For brystpladerne hoppede han ikke på! Ikke langt fra tanke til handling - alt har vi på lager, sutter, flaske, pumpe, voila! Han skærer fæle ansigter da sutten sniger sig ind i mundvigen, adr-badr, men det smager jo rigtigt nok, så flasken tømmes på rekordtid mens han kigger forundret på sin far - hm, noget er ændret, men hvad? Faderen ser hoverende på mig; se, du malker bare ud, jeg giver ham det! No way, jeg flår baby ud af armene på ham og lægger ham til det gode bryst. Vi har stadig brug for at bonde, mig og Oskar ;o)

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Husker du at lufttørre det bryst, du lige har ammet med? Smør en masse modermæl ud på det og lad det lufttørre. Det kan godt føles åndssvagt at dappe rundt med bryst hængende frit fremme, men det skulle være det ALLERbedste for problemet. Ellers prøv med muslingeskaller, de fås på mange apoteker efterhånden - "albueskaller", som gør, at brystvorterne konstant bader i modermælk, og bh'en kommer ikke i berørring med den ømme vorte.

11:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sikke dog en viduuuunderlig beretning og en viduuuuunderlig dag.
Selvfølgelig skal du da amme - det andet er bare en nødløsning mens brystet heler.
Og selvfølgelig skal du have Oskar tæt på - det er bedst for begge er min erfaring.
KH, Britt

8:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bonding er det bedste, uanset måden. Hos os bonder vi (ja næsten selvsagt) med sutteflaske, men helst mig - det er MIN opgave.
Sikke en dejlig dag. Tak for beretningen.

10:40 AM  

Post a Comment

<< Home