Tuesday, May 16, 2006

Redebygning

Færdig: hæklet babytæppe. Det tog et par timer at sy lapperne sammen, og 1 aften + 1 morgentime at hækle 5 runder. Det er et lækkert tæppe, glat og tungt. Jeg har endnu ikke vasket det, for maskinen har travlt med noget andet. Det måler 65 x 85 cm og der blev brugt 2 ngl af hver af farverne lime, lyseblå og lyselilla, og 4 ngl råhvidt HP merciseret bomuld.

Der er nogle rimeligt store rester tilbage (1/3 ngl cirka) og jeg har set mig lun på disse fnyllerdyr, et tilpas lille projekt at have ved hånden når nu jeg pisker mig selv videre med Durrow. Jeg ved lige præcis hvad du mener med væg-til-væg-tæppe, Mette. Det er heldigt at regnen drypper sagte ned heromkring, jeg har lyst til at sidde udenfor i læ og mærke kølig luft, så luner sådan en tung trøje fint! Desværre er vores halvtag mere end utæt, så jeg må nøjes med at slå altandørene op på vid gab og sidde lige indenfor.

Drivhuset ankom igår og jeg fik strenge formaninger pr mail fra magen om IKKE at slæbe rundt på det. Han havde intet at frygte, fandt han ud af ved selvsyn, for glaspladerne står på en palle for sig og vejer nok en babyelefant!

Færdig 2: prinsessens klædeskab. Vi er rimeligt tilfredse med vores gør-det-selv projekt. Også selvom lågerne har slået sig efter malingen og derudover ikke længere behøves magnetlåse for at blive i, pga de 5 lag maling. Bag de to store låger skulle hendes kjoler hænge, men en mindre detalje er at de udtrækkelige garderobestænger fra Ikea, som skabets dybde er udmålt efter - tilsyneladende ikke længere sælges 1 måned efter at vi checkede hjemmesiden.

Meget meget stort F-ord! I første omgang prøver jeg at maile Ikea ned (DK og Sverige), evt forsøge at få dem til at afmontere de 2 der hænger i udstillingsskabet - hvis de ikke sælges mere har de vel heller ikke brug for at vise dem frem, vel?

Med dette projekt færdigt kan jeg gå igang med redebygningsfase 1: vask af babytøj. UAK, hvor er der meget?! Jeg havde købt 2 undertrøjer, 2 blebukser og 2 sparkedragter uden ben til Magnus inden han blev født. Hvad ved man om behovet med den første baby?? Vi fik nærmest hele H&M-kollektionen i barselsgave (første baby i familien) og de fleste i str 62/68. Han nåede at bruge tingene 2-3 gange, så var han vokset til str 74.

Det meste er i fin stand, men noget af det ser mindre godt ud. Se feks denne vatterede heldragts venstre side. Hvordan dælen får man 8-10 år gamle gylpepletter af? Jeg er ret sikker på at de ikke var der, da jeg lagde tingene væk for 7 år siden. En gang 95 grader MED forvask kunne ikke tage dem. Det hvide kan vel bleges med klorin, ikke at jeg nogensinde har gjort det før - er der nogen gode råd om mængder og iblødsætningstid?
Det kulørte er straks værre....måske en gang OXYwanish kan bruges, selvom reklamen for den er så ufattelig dårlig at man vælger et andet produkt.

4 Comments:

Blogger Fríða said...

lykke til med det hele, Linda! desværre er min erfaring(efter 5 börn) at gamle gylppletter ikke er til at få ud. de dannes jo af syrer der bliver ved med at arbejde efter at töjet er gemt væk. måske kan man blödlægge i klorvand det helt hvide töj, men hvis der er den mindste kulör på kan du ikke bruge klor. jeg måtte hver gang smide væk en hel masse töj da jeg var ved at forberede til det næste barn. det samme gælder for bananpletter, de bliver sorte med tiden, og går ikke at få ud.
hilsen fra Island
Frida

1:38 PM  
Blogger strikkeforsker said...

Feeeedt babytæpppe, det skal baby nok blive glad for og de havdyr er rigtig kære.

Trælst med pletterne, men på den anden side, så behøves du ikke vaske tøjet bare der er en lille ny plet :-)

7:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Skønt babytæppe og jeg er også imponeret over det fine skab.
Gylp-pletter....kan du ikke kassere de værste og så bare bruge de andre som de er - der kommer jo pletter på alligevel. Eller hvad med at farve hele baduljen blå eller grøn?
KH,
Britt

10:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

vanish er nu (trods den ufattelig ringe reklame) faktisk helt og aldeles effektiv på mange ting. Desværre var det ikke fremme da mine var små men pt. tager de alt hvad yngste slæber hjem på buksebag og knæ, og det er ikke småting skal jeg hilse og sige.. griner.... held og lykke og fedt tæppe

10:21 AM  

Post a Comment

<< Home