Saturday, April 29, 2006

Idyllisk morgen med uønsket besøg...

Lørdag morgen, stille og fredelig for ungerne snorkede sig forbi et Disneyshow og jeg vækkede dem ikke.... Jeg havde siddet en times tid og bladret i blogge, med udsyn til haven og verdens grimmeste legehus, som om kort tid må lade livet til fordel for det lille drivhus vi bestilte idag. Manden havde hentet frisk morgenbrød, Fie lå i "den store seng" og gassede sig og Magnus var lige kommet ned for at kaste mad i hovedet inden han sammen med sin ven skulle ud og spille rollespil (ja, de leger altså ikke!).

Jeg tussede frem og tilbage mellem køkken og spisebord, af og til kastede jeg et blik ud i den solbeskinnede have for at se om andeparret var landet. Næh - hvad sidder der derovre ved hængekøjen? En lille rund kugle, måske et pindsvin? Jeg åbner døren og brøler PIIIIIP - hvis det er en fugl vil den baske afsted. Men den sidder der stadig. Oh, eget pindsvin, så har vi både tudser (de har lagt endnu en trillion meter æg i bassinet), ænder, pipfugle og pindsvin! Manden er ligeså nærsynet som jeg, så han går ud i haven. Kuglen har travlt med et eller andet, den ænser ham ikke. Han er cirka 1 meter fra den, så vender han om og kommer småfnisende tilbage: "Det er en kæmpemæssig rotte!"

ADR-ADR-ADDDDDR!!!!Pindsvin, ja, rotter NEEEJJ! Den er tydeligvis højsvanger, men ikke engang det kan formilde mig, den skal væk, ud, døøøø!!!!! Drengene kigger fascineret på det fede dyr, der jagter en skade rundt i staudebedet. Magnus's ven mener den er meget, meget større end hans jordegern, men hopper dog ikke på mit gavmilde tilbud om "spise her eller ha med hjem?"

Jeg punker magen for hvad han har tænkt sig at gøre, han hvisler: "vent til drengene er gået, så fanger jeg den". Sofie kommer ned og han laver øjnene: sig ingenting. Hun sætter sig med ansigtet MOD haven. Damn, jeg prøver at lokke hende ind foran TV'et. For sent.... "Føj", brøler prinsessen, "der sidder sgu en stor rotte ude i haven!" Men hun vil da gerne se lidt TV, mere interessant er den alligevel ikke.

Imens begiver patriarken sig ud i haven iført havehandsker, spand og fiskenet.
Og 1-2-3 så var den væk og er ikke set siden. Men jeg ringer alligevel mandag til miljøfidusen...måske de også tager snegle? De er efter min mening mindst ligeså klamme!

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du har min dybeste medfølelse og sympati over for rotten. Jeg skal skåne dig for historien om vores rotte-mareridt. I den forbindelse skal du være glad for, at du ikke hørte rotten i væggen i dit soveværelse....

4:35 PM  
Blogger Fríða said...

netop som Mette siger, eller i mit tilfælde skal du være glad for at den ikke stirrede dig lige i öjnene da du åbnede en skuffe i kökkenet! efter den var væk og hullet fundet der den havde kommet ind og det godt fyldt op, så kan jeg fortælle at der blev lavet en ordentlig rengöring af hele kökkenet, også der hvor den ikke havde kommet nær.
hilsen fra Island
Frida

4:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Yes!
En gylden chance for at købe det luftgevær vi altid har manglet.
(Rotten kan jeg altid fange og levere tilbage en anden gang).

Magen

6:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jeg kan kun sige en ting: adr-adr-addddrrrrrr! FØJ!
KH,
Britt

8:23 PM  
Blogger strikkeforsker said...

bvvvvaaaadr jeg hader rotter mindst lige så meget som vaskebjørne. Vi havde engang en hos mine forældre. De har et rigtig skingert hyl, de fand vi ud af, da den forsøgt at æde ledningen til opvaskeren og strømen blinkede.

9:32 PM  
Blogger Anne said...

Rotter er klammere end noget andet, jeg føler med dig....
Vi havde engang noget kloakarbejde ved det gamle hus, da blev to store rotteunger fanget ovenfor et lukket dækles, vi slog dem ihjel i fælde uden at blinke!
Håber den vender tilbage i "offentligheden", så i kan gøre det af med den, for den lusker vel rundt derude i krattet og venter på at flytte ind i sin nye lejlighed, det lune drivhus ;-))

12:28 PM  

Post a Comment

<< Home