Sunday, October 16, 2005

Se til venstre, der er Husum, se til højre...hovsa?

Efterårsferie betyder i år at ungerne og deres far er taget på en kort visit til farmor og farfar på fastlandet.

Og jeg er alene hjemme.....Jeg kan godt lide at være alene i små doser, men i længere tid bliver der lidt for stille, og jeg gider ikke at lave mad til mig selv.

For en gangs skyld har jeg ikke væltet alle mine stofrester ud på gulvet. Men jeg roder! Jeg faldt 2 gange over mine egne sko i entreen, inden jeg bestemte mig for at begrænse min territorieafpisning. Og tog skraldespanden ud og satte opvaskemaskine og vaskemaskine igang. Det må være husarbejde nok, når vi nu ikke skal have gæster.
Jeg havde store planer om hvad jeg skal bruge de få dage til: havearbejde, strikke, male. Jeg malede bagdøren både igår og idag. Og i al min selvfedhed bestemte jeg mig for også at tage kældervinduet med, det absolut sidste der manglede. Jeg var kommet halvvejs rundt da jeg huskede hvorfor det ikke var blevet malet sammen med de andre: der mangler kit næsten hele vejen rundt. Og det andet var slet ikke skrabet fri for maling. Nå ja, detalje! Bare sådan for et syns skyld gjorde jeg dem færdige.

Og så igang med projekt 2: at få lagt op til re-renoveringen af vores lille lokum. Vi har et meget fancy toilet, det hedder Philip Starck og det er gigantisk, så stort at lillemanden kan ramme kummen. Selve rummet er nok 1½x1 m og så er der 3 m til loftet. Det hele var malet med grå betonmaling da vi flyttede ind. Det så simpelthen så kedeligt ud, så vi tænkte at det liiiige skulle have lidt farver, feks en støvet lilla, lidt sølv i loftet - og så nogle pudsede flader til et par hulemalerier.
Men de pudsede flader ligner tyggegummi som vi glemte at fjerne inden vi malede og den lilla blev sådan lidt anmasende - ja, faktisk så mangler der bare et par lyserød-orange blomsterranker og et par indiske gudeplakater, så er der ren bollywood stil! Og nu er den grå betonmaling på gulvet begyndt at skalle af, så man kan se de grøn-turkise klinker nedenunder. Ret kikset über alles. Så jeg tænkte at man kunne smøre fliserne med brun sæbe og lægge vitawrap over et par timer, og så fjerne malingen, ligesom jeg gjorde på trappegelænderet. Det kan man ikke, har jeg nu erfaret..... gulvet er iøvrigt ret rent nu. Man kan til gengæld få gjort tyggegummiklatterne lidt bløde, så måske jeg kan få dem vasket af ved lejlighed.

Frisk luft er det som så med...Jeg tog til Albertslund for at aflevere et par opskrifter til Rikke. Nu går det ikke så godt med mit indre kompas, så jeg udskriver altid sådan nogle krak-kort. Men de er jo ikke skrevet til kvinder! Der står feks "drej til højre ad blablavej, kør lige ud i krydset, forsæt ad blabla vej, kør lige ud i krydset xx km. Drej til venstre af Tippenhalløjvej." Så jeg kørte ligeud i gennem to kryds - og drejede så til venstre. Men den hed ikke noget i retning af tippenvej. Tilbage, og tage den næste. Den hed heller ikke Tippennoget. Helt ærligt - man skulle fortsætte til vejen blev til et T-kryds. Dvs man skulle igennem ret så mange kryds og ikke bare 2. De burde simpelthen lave sådan nogle kvinde-krak vejvisere: kør ligeud igennem 8 kryds, drej til venstre i T-krydset (lige efter jem og fix). og så droppe alt det der pjat med xx km, hvem har tid til at sidde og stirre på at km tælleren drejer? Nå, jeg checkede det rigtige krak BOGEN for at finde ud af om mit rutekort til Bisbebjerg så rigtigt ud. Åh nej.... ikke Jyllingevej over i Sallingvej. Den går altid galt fra den anden side. Men se, jeg checkede navnet på vejen lige inden jeg skulle dreje til højre (og der har vi jo et andet problem, for jeg er højre-venstrespasser) - så jeg kom på den rigtige vej. YES! Og fandt et nyt fix-punkt: når du ser et åndssvagt metaludhæng der ligner en paraply uden fór - så er det ved at være tid til at dreje nedad (= venstre på min maner. Højre er opad). Og der var jeg ganske glad, nu kunne det kun gå godt! For jeg skulle bare ligeud i alle krydsene....haha.....lige indtil der var to veje der gik ligeud, den ene lidt til højre, den anden lidt til venstre. Havde de nollerbobber fra Krak så bare skrevet: "ligeud, men mest til venstre" var jeg ikke endt på Hillerødvej i den forkerte retning. ØV. Så det der ifølge krak skulle tage 17 minutter, tog mig cirka 37 minutter. Men nu ved jeg hvor Albertslund er, og Husum, hvis man skulle komme i bekneb for en tiger :-)

Og hvis nogen tænker, at det nok er manden der kører mest i bilen - så tro om: vi er TO højre-venstrespassere. Vores børn er godt klar over at det ikke står helt godt til; citater fra bagsædet: far - hun mener den anden højre! Eller: Er vi kørt forkert igen? Er vi stadig på jordkloden?

Kun lidt af tiden er gået til strikning:
Jeg har fået kaunien færdig, det gik jo hurtigere og hurtigere på tilbagevejen når der hele tiden blev en maske mindre.
Og jeg fik strikket 4 pinde tilbage på flowerbasket og reddet fejlen: nu mangler jeg kun 2 blade på flowerbasketsjalet inden den sidste bort. Det skal gerne være færdig inden torsdag. Det er i virkeligheden slet ikke så svært et mønster, men ikke det bedste til fjernsynsstrikning.
Jeg er nu igang med en babytrøje i Alpacca, som er mit fremtidige yndlingsgarn. Og et par zebra sokker til lillemanden.
Lillepigens mariehønsesokker er også færdige.

Hvorfor viser jeg så ingen billeder?

Fordi der var sådan en underlig cylinder med en streg over midt i synsfeltet på det digitale kamera. Jeg har ellers vænnet mig af med at holde det helt hen for mit højre øje, så det varede noget inden jeg opdagede den. Er kommet frem til ved tankens kraft at der nok ikke er mere batteri på. Men derudover er det jo ting I har set før her og der.....originalitet is not my best.

Så istedet får I et billede af vores tidligere stue i Amsterdam, som den så ud da vi flyttede ind. Det er værre end vores bollywood mareridt:



Vi måtte male over 8 gange med ekstremt dækkende hvid maling. Ungerne skreg af skræk første gang de så det i lommelygtens skær. I Holland fjerner man ALT når man flytter, inklusive pæren i den faste lampe på toilettet. Om det var så pæren i emhætten var den væk.

Nothing new under the sun. I have finished some of the shawls, but the digital camera ran out of battery, so instead I show you our living room in Amsterdam as it was left by the former tenants. It took 8 layers of paint to cover it completely!

5 Comments:

Blogger Sanne B. said...

Nå så er jeg sgu da ikke den eneste der synes Kraks vildledninger er latterlige, hvilket er grunden til at vores nye bil er udstyret med GPS. Har brugt hele weekenden på at prøve at få den helt ud i tovene ved at køre stik modsat af hvad den siger. Den opgav til sidst!
Citat fra vores bagsæde på vej gennem sydeuropa "Er vi i det hele taget i det rigtige land?"
kh
Sanne B.

12:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

Må jeg ikke foreslå, at I sætter nogle små, diskrete men for føreren SYNLIGE skilte med hhv "højre" og "venstre" fast på instrumentbrædtet i bilen? Det må da være brugbarhed der kommer frem for udseende? :o) Jeres toilet lyder fancy - vores er 2 kvm terazzo-småthed fra '50erne, hvoraf halvdelen udgøres af badekar. :o/

6:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

Herlig beretning!!! Jeg er normalt god til at finde vej, men Krak's vejledninger kan jeg sgu'tte finde ud af!! Og da manden for 1½ år siden kom hjem med en navigator sagde jeg: "hvad skal vi med den?". Men jeg har overgivet mig - jeg har den altid med når jeg skal et nyt sted hen. Det er SÅ afslappende at bruge sådan en dims. Men jeg har nu også prøvet at drille den helt som Sanne - ret sjovt!!
KH Britt

9:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det lyder nøjagtigt som når jeg bliver sluppet løs på egen hånd. De kørselsbeskrivesler må afgjort være skrevet af mænd (til mænd).

Det er da ellers en ......øh....festlig stue, I flyttede ind til i Holland.

Mange hilsner, Tina R

9:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jeg plejer altid at sige, at så længe vi ikke er kørt over en bro, så er vi stadig på Fyn! Det finder jeg ret betryggende :-)Kraks vildledninger får jeg ikke længere lov at læse - bare fordi en 7 km tur i København blev til 22 km! Det er vist egentlig meget godt at jeg ikke har kørekort :-) Men jeg kender dog forskellen på højre og venstre! I har da fået god erfaring i stuemalinge i Amsterdam ;-)

3:04 PM  

Post a Comment

<< Home