Monday, September 19, 2005

Meme

Der er ikke noget så dræbende som at skrive fondsansøgninger, og når man så sidder hjemme, er der så mange ting man liiiiige må, feks ordne vasketøj, sortere te-poserne, rense tastaturet for vindhekse... Og hvad sker der så, en appelsin dumper ned i turbanen: Jeg har fået en meme (mig-mig?) overdraget af Bettina.


For 10 år siden:
Boede jeg igen i Århus efter 1½ år i Wien, var på det sidste år som ph.d studerende i molekylær biologi, og lige blevet hovsa-gravid med mit livs kærlighed. Ufattelig dårlig timing, men nok det bedste der er sket i mit liv. Indenfor kort tid grundlagde jeg starten på en vægtforøgelse, der er en spækhugger værdig! Vi taler +25 kg. Babyen var "kun" 5 kg....Og så gentog vi hovsa'et da han var 1 år. Planlægning, hvad er det?

For 5 år siden:
Havde vi klaret os igennem det første år i Amsterdam. Vi arbejdede, arbejdede, deponerede børnene i en dødssyg børnehave og forsøgte at overleve. Uden livlinen til en dansk-Hollandsk familie havde vi stukket halen mellem benene og løbet hjem! Jeg havde netop fået et 2-årigt Marie Curie stipendie, men der var ligesom et hul på 3 mdr uden løn. Hvad jeg ikke måtte igennem af bureaukrati - og vi taler dansk buraukrati - for at få udbetalt dagpenge i Holland... Don't get me started!

For 1 år siden:
havde vi boet 1 måned i Valby. Vi manglede stadig at pakke cirka 45 flyttekasser ud, + de 25 der havde stået opmagasineret i 5 år. Magnus fandt kassen med lp-plader: hey, prøv lige at se de her mega-cd'ere! Vi var ikke et øjeblik i tvivl om at det her kun kunne blive godt, selvom vi havde 2 nye jobs og 2 nye skoleklasser at forholde os til, udover et hus der trængte til en pensel ret mange steder. Og helt ærligt, jeg synes vi lever igen! Børnene har et rigtigt liv med fritidssvømning og legekammerater, vi har arbejdsfrie weekender med morgenbrød og avislæsning. Og man kan købe dejligt garn i Danmark :-)

5 lækkerier:
- Chokoladeskildpadder
- Chokofanter
- Nachos med ost og mange jalapenos
- rødvin
- indisk mad

5 sange, jeg kan teksten til:
- Halleluja af Mozart*
- She moves in mysterious ways, U2
- Mercury falling, Sting
- Langt oppe bag Norges kyster (skal synges af karsken bælg mens man gynger!)
- Alle sangene fra Vinterbyøster og Jullerup færgeby
....og så nævner vi ikke dem, der er pinlige at kunne (Abba, shubidua, shit og ch.)

* imponerende ikke? Sandheden er at man synger "halleluja" hele vejen igennem *G*
Sofie, mig og Sara Brightman i "skøn" triet!

5 ting, jeg ville gøre med 100 millioner
1. Den sikre: Betale studielån og boliglån
2. Den hyggelige: Købe et sommerhus ved den svenske skærgård (vi bliver mange deroppe!)
3. Den extravagante:Bestille en skræddersyet kopi af hele Jacqueline Kennedys garderobe.
4. Den fede: udlandsrejser i hver eneste ferie
5. Den humanitære, halvegoistiske: Bruge halvdelen på at oprette en forskningsfond, hvor jeg så ville søge min egen løn for resten af livet (istedet som nu, hvor jeg som ikke-fastansat post.doc må søge hver 2-3 år her og der. Med min løn burde der være rigeligt til andre formål, haha.)

5 steder, jeg ville stikke af til: (i hvert fald for 1-2 uger)
- Grækenland
- Færøerne
- Japan
- Indien
- Kina

5 ting, jeg aldrig vil iføre mig:
- lavt taljerede bukser
- cowboybukser (de passer bare aldrig)
- lædertøj
- organza bluser med fald ned-kraver
- brun-orange stribede ribstrikkede rullekravebluser (been there, anno 1972)


5 yndlingsprogrammer
Desperate housewifes
Strengt fortroligt
Frost, Barnaby og Morse (kan ses med et halvt øje/øre mens man strikker)
Lille nørd
Ryd op i dit liv (ser den med Magnus, min soulmate indenfor oprydning og orden)

5 største fornøjelser:
god mad og vin med venner
få mine børn til at grine
lammetæske min mand i backgammon
practical jokes med børn og mand (som at sende ham på arbejde med et øje tatoveret i nakken)
julepynte og klippe-klistre med børnene

mit yndlingslegetøj:
sudoku'er, pc'en, garn og min tværfløjte


Og så sender jeg bolden videre til Jeanette , vil du lege med?

about my life the past 10 years. Just see the length of it - you dont want me to translate it!

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hurtigt grebet! :o)
Det' sgi' da godt, der kommer så mange danske Webstrikkere til Sveriges land, hvis vi alle får 100 millioner (sikke mange rige onkler?), for jeg kan ikke et ord svensk. *hihi*
Kender en anden molekylær-biolog fra Århus, Jane...men tør næsten ikke stille standardspørgsmålet. :o)

7:47 PM  
Blogger strikkeforsker said...

ENIG!!!! Forskningsansøgninger er døden og man bliver så nemt distraheret. Er det Kære Onkel Carl? Jeg sidder lige nu og skriver, uuups, funderer over "Teaching Philosophy" og mangler stadig projektdelen... suuuk.
Iøvrigt en imponerende liste, respekt!
Held og lykke!
Ulla

8:06 PM  
Blogger Linda said...

Jane? Jeg skal bruge efternavnet også. Der var tihvertifald en Jane på gangen....

Og det er til Novo, hvor man regner i antal tegn, ikke antal sider. Så kan man ikke engang snyde sig til font 10, når man nu har et lille problem med at begrænse sig :-(

8:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Linda, "...når man nu har et lille problem med at begrænse sig..." - det kan jeg efterhånden også se. *fnis*
Jane Holst (Mogensen) var navnet, en lille, buttet pige med langt hår - rollespiller om en hals, nørd om en anden hals. ;o)

8:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wuauuww en festlig svada! Og så fra endnu en naturvidenskabelig strikke (er selv cand. scient. i kemi-bioteknolog fra Århus uni). Herligt! Oh Halleluja....jeg var nær trillet af stolen af grin...den tillader jeg mig at bruge i fremtiden...
;-) Britt

8:45 PM  

Post a Comment

<< Home